Nesta Nala byla světově známou a oceňovanou keramičkou z malé zemědělské vesnice Oyaya v zemi Zuluů. Narodila se v roce 1940 do hrnčířské rodiny. Linii je možné vysledovat až do počátku 20. století. Tehdy Nthombi Khumalo učil svoji dceru Siphiwe umění keramiky. Siphiwe učila svoji dceru Nestu a ta pak své znalosti předala svým dcerám Bongi, Jabu a Thembi. Prostřednictvím jejich rodové linie bylo zachováno keramické umění kmene Zulu. Tyto tři sestry dnes učí své děti a předávají tradici dál.

Jejich tvorba je velmi vyhledávána a ceněna. Přesto každý den bojují o přežití. Jabu doslova říká „žijeme z ruky do huby, zatímco lidé, kteří si koupí naše zboží, je pak prodají za hodně peněz.“ Nedostávají v podstatě žádnou státní podporu. Zatímco v Japonsku se keramici stávají „žijícími národními poklady“, v Jižní Africe bojují o holé přežití.

Když byla Thembi (sestra Jabu Naly) malá, hrávala si s hlínou a vyráběla si hračky, zatímco matka vyráběla nádobí. Později jí to matka sama naučila. Jimi vyráběná keramika stále hraje důležitou roli v tradičních ceremoniálech. Velké nádoby na pivo jsou například využívány během svateb. Nevěsty je využívají k obsluze příbuzných. Další nádoby se používají na vodu. Nejde ale jen o svatby, ale také třeba slavnosti narození, nebo pohřby. Všeobecně je v těchto rituálech keramika symbolem pohostinnosti a komunitního života. Pivo se využívá i při slavnosti předků. Obecně lze říci, že na každé konkrétní použití (vaření, servírování, skladování) je určený jiný typ nádob.

Pojďme se nyní podívat na technologii výroby jejich nádob. Nesta kopávala jíly na výrobu nádob nedaleko za svým domem. Používala šedou a červenou hlínu. Hlínu drtila a mlela tradičním mlecím kamenem, který v kmeni Zulu používali odedávna. Drť pak prosívala na sítě, nebo jen přes pletivo. Poté byla hlína dosušena a naložena do sudu s vodou v poměru 1 : 1. Hlínu pak po rozmočení odsoušeli, váleli a formovali do koulí.
Tradičně byly nádoby stavěny z ručně modelovaných válečků a pak modelovány úlomkem tykve, nebo lžící. V koženém stavu pak byly leštěny říčními oblázky a dekorovány intarzií nebo nalepovanými „bradavicemi“ po tradičním způsobu zvaném „amansumpa“. Nádoby pak přirozeně vysychaly.

Před pálením bylo zvykem vkládat do nádob uhlí a zahřívat je, aby bylo jisté, že jsou suché. K pálení byly nakládány na bok speciálním způsobem a pokryty suchou trávou a listy aloe. Tráva byla zapálena a pomohla ke vznícení listům aloe. Výpal trval přibližně 3 hodiny, podle počasí. Při druhém výpalu byly nádoby zakuřovány. Byly umístěny na kovovou trojnožku a otáčeny hůlkou v plameni, aby bylo zajištěno rovnoměrné zakouření. Poté byly ochlazeny, natřeny zvířecím tukem a vyleštěny.
Tradiční keramika kmene Zulu a odkaz rodu Nala inspiroval mnoho umělců. Jedním z nich, je Clive Sithole. Žil v Lesothu i Durbanu a měl možnost poznat africkou kulturu. Když se setkal s keramikou Nala, byl ohromen a začal napodobovat právě tradiční nádoby na pivo.

Ian Garret, keramik žijící v regionu Western Cape, napsal svoji diplomovou práci o Nesta Nale – umělecké keramičce z jižní Afriky (z období 80. let). Studoval však i archetypální podobnost současné a pravěké keramiky.

Africká keramika je nesmírně krásná a zračí se v ní tisíce let lidové tradice, která tu přetrvává dodnes. Je to svým způsobem okénko do prehistorie, kterým můžeme částečně zahlédnout střípky toho, jak se keramika vyráběla a používala v pravěku. Afrika je pravděpodobnou kolébkou lidstva a na tomto obrovském kontinentu se skrývá nesmírná spousta neznámé, neprobádané keramiky. Poněkud neprávem je zapomenuta a jen málo prozkoumána. Je to velká škoda, a tak se budeme snažit v podobných článcích poodkrývat její tajemství.
Zdroje
- Obecné informace Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Nesta_Nala
- Technologie výpalu http://www.axisgallery.net/exhibitions/vessel/cv-nestanala.html
- Clive Sithole https://ceramicartsnetwork.org/ceramics-monthly/ceramic-art-and-artists/ceramic-artists/on-family-and-reflection-clive-sithole-at-mid-career/#
- Ian Garret https://www.thefreelibrary.com/Burnished+vessels:+Ian+Garrett+hand-burnishes+vessels+and+explains...-a0216897149
Autor: Václav Kugler | Odborná korektura: Petr Toms | Jazyková korektura: Zuzana Chomátová
Přihlaš se a vlož komentář...