Nesta Nala

Při práci na článku o leštění jsem narazil na pozoruhodnou africkou hrnčířskou dynastii tří žen v rodové linii, které navázaly na tradiční keramiku kmene Zulu. Dokázaly tuto tradici oživit a nejen to, staly se inspirací pro řadu dalších keramiků.

Nesta Nala byla světově známou a oceňovanou keramičkou z malé zemědělské vesnice Oyaya v zemi Zuluů. Narodila se v roce 1940 do hrnčířské rodiny. Linii je možné vysledovat až do počátku 20. století. Tehdy Nthombi Khumalo učil svoji dceru Siphiwe umění keramiky. Siphiwe učila svoji dceru Nestu a ta pak své znalosti předala svým dcerám Bongi, Jabu a Thembi. Prostřednictvím jejich rodové linie bylo zachováno keramické umění kmene Zulu. Tyto tři sestry dnes učí své děti a předávají tradici dál.

Nesta Nala
Nesta Nala
Dostupné z: https://prezi.com/una0sfyg4nq5/nesta-nala/

Jejich tvorba je velmi vyhledávána a ceněna. Přesto každý den bojují o přežití. Jabu doslova říká „žijeme z ruky do huby, zatímco lidé, kteří si koupí naše zboží, je pak prodají za hodně peněz.“ Nedostávají v podstatě žádnou státní podporu. Zatímco v Japonsku se keramici stávají „žijícími národními poklady“, v Jižní Africe bojují o holé přežití.

Tvorba Jabu Naly
Tvorba Jabu Naly
Zdroj: Pinterest
Dostupné z: https://cz.pinterest.com/pin/26458716532560490/?autologin=true

Když byla Thembi (sestra Jabu Naly) malá, hrávala si s hlínou a vyráběla si hračky, zatímco matka vyráběla nádobí. Později jí to matka sama naučila. Jimi vyráběná keramika stále hraje důležitou roli v tradičních ceremoniálech. Velké nádoby na pivo jsou například využívány během svateb. Nevěsty je využívají k obsluze příbuzných. Další nádoby se používají na vodu. Nejde ale jen o svatby, ale také třeba slavnosti narození, nebo pohřby. Všeobecně je v těchto rituálech keramika symbolem pohostinnosti a komunitního života. Pivo se využívá i při slavnosti předků. Obecně lze říci, že na každé konkrétní použití (vaření, servírování, skladování) je určený jiný typ nádob.

Typy nádob keramiky Zulu a jejich užití.
Typy nádob keramiky Zulu a jejich užití.
Zdroj: researchgate.net
Dostupné z: https://www.researchgate.net/figure/Emic-functional-classification-of-Zulu-ceramic-containers-Vessel-forms-inferred-from_fig1_267336678

Pojďme se nyní podívat na technologii výroby jejich nádob. Nesta kopávala jíly na výrobu nádob nedaleko za svým domem. Používala šedou a červenou hlínu. Hlínu drtila a mlela tradičním mlecím kamenem, který v kmeni Zulu používali odedávna. Drť pak prosívala na sítě, nebo jen přes pletivo. Poté byla hlína dosušena a naložena do sudu s vodou v poměru 1 : 1. Hlínu pak po rozmočení odsoušeli, váleli a formovali do koulí.

Tradičně byly nádoby stavěny z ručně modelovaných válečků a pak modelovány úlomkem tykve, nebo lžící. V koženém stavu pak byly leštěny říčními oblázky a dekorovány intarzií nebo nalepovanými „bradavicemi“ po tradičním způsobu zvaném „amansumpa“. Nádoby pak přirozeně vysychaly.

Z tvorby Jabu Naly
Z tvorby Jabu Naly
Dostupné z: https://www.culturalsurvival.org/sites/default/files/styles/max_1300x1300/public/39428094412_8aef936539_o_0.jpg?itok=00PDyOBh

Před pálením bylo zvykem vkládat do nádob uhlí a zahřívat je, aby bylo jisté, že jsou suché. K pálení byly nakládány na bok speciálním způsobem a pokryty suchou trávou a listy aloe. Tráva byla zapálena a pomohla ke vznícení listům aloe. Výpal trval přibližně 3 hodiny, podle počasí. Při druhém výpalu byly nádoby zakuřovány. Byly umístěny na kovovou trojnožku a otáčeny hůlkou v plameni, aby bylo zajištěno rovnoměrné zakouření. Poté byly ochlazeny, natřeny zvířecím tukem a vyleštěny.

Tradiční keramika kmene Zulu a odkaz rodu Nala inspiroval mnoho umělců. Jedním z nich, je Clive Sithole. Žil v Lesothu i Durbanu a měl možnost poznat africkou kulturu. Když se setkal s keramikou Nala, byl ohromen a začal napodobovat právě tradiční nádoby na pivo.

Nádoba od Clive Sitholea
Nádoba od Clive Sitholea
Zdroj: Ceramics Monthy
Dostupné z: https://ceramicartsnetwork.org/ceramics-monthly/ceramic-art-and-artists/ceramic-artists/on-family-and-reflection-clive-sithole-at-mid-career/#

Ian Garret, keramik žijící v regionu Western Cape, napsal svoji diplomovou práci o Nesta Nale – umělecké keramičce z jižní Afriky (z období 80. let). Studoval však i archetypální podobnost současné a pravěké keramiky.

Tvorba Iana Garreta
Tvorba Iana Garreta
Zdroj: Pinterest
Dostupné z: https://cz.pinterest.com/pin/257197828694796521/

Africká keramika je nesmírně krásná a zračí se v ní tisíce let lidové tradice, která tu přetrvává dodnes. Je to svým způsobem okénko do prehistorie, kterým můžeme částečně zahlédnout střípky toho, jak se keramika vyráběla a používala v pravěku. Afrika je pravděpodobnou kolébkou lidstva a na tomto obrovském kontinentu se skrývá nesmírná spousta neznámé, neprobádané keramiky. Poněkud neprávem je zapomenuta a jen málo prozkoumána. Je to velká škoda, a tak se budeme snažit v podobných článcích poodkrývat její tajemství.

Zdroje

Autor: Václav Kugler | Odborná korektura: Petr Toms | Jazyková korektura: Zuzana Chomátová

Diskuze