Inspirace: Facebook, Pinterest a ti další

Kde začít hledat inspiraci v online světě?

Kde hledat inspiraci? Je to jedna z otázek, kterou si kladou nejen tvůrci keramiky, ale možná ještě častěji se s ní setkáváme v prostředí lektorů a učitelů keramiky. V následujících řádcích se s vámi podělím o tipy na hledání inspirace z perspektivy lektora keramiky i z perspektivy vlastní dílny, a to v online světě.

Jedna z činností, kterou v rámci keramické tvůrčí práce vykonávám, je lektorování keramických kurzů. Po pár letech se stabilní základnou vlastních kurzistů musím přicházet s novými a novými podněty k jejich tvorbě. Už nestačí jen to, co používám ve své dílně nebo co jsem se naučila na absolvovaných kurzech. Když k vybranému tématu už nedokážu čerpat z vlastních zkušeností, potřebuji mít ověřená místa, kam pro nápady sáhnout.

V současné době se pro hledání inspirace nejčastěji obracíme do online světa. Nainstalovat si v chytrém mobilu aplikace sociálních sítí je otázkou pár minut, pak si však musíme vyhradit dostatek prostoru a času pro vyhledávání na nich. Za sebe osobně sociální sítě, ať už Facebook, Instagram nebo Pinterest, ke kterému následující odstavce směřuji, nezatracuji a jen tak zatracovat nebudu. Ač jsou to požírači času, tak jejich potenciál pro hledání inspirace je velký.

web-page-2084779_1280.jpg

Pinterest

Pinterest je v České republice velmi oblíbenou sociální sítí především pro tvůrčí uživatele internetu a chytrých mobilů. Oproti Facebooku se zaměřuje na komunikaci výhradně prostřednictvím obrázku a několika řádek textu.

V prostředí Pinterestu se takovému obrázku říká „pin“, tedy slovem, které v anglickém originálu znamená „připíchnout“ nebo také „špendlík“. Název Pinterest má ve svém základu také pojem „interest“ – zájem nebo zajímat se. Zkrátka, sociální síť Pinterest můžeme vnímat jako nástěnku svých nápadů. 

Odkaz na Pinterest: https://cz.pinterest.com/.

Jak to na tom Pinterestu je?

Na Pinterestu můžete zveřejňovat vlastní fotografie a obrázky. Dále pak sledovat zajímavé uživatele nebo tvořit svoje „nástěnky“. A to je to, co nám s hledáním inspirace pomůže.

Do vyhledávače aplikace nebo na webu Pinterestu si zadáte pojem, který vás zajímá, a pak se už jen probíráte (většinou nekonečným) množstvím pinů, které více či méně odpovídají původnímu vyhledávání. Chcete-li se vyhnout předlouhému listování v obrázcích – pinech, zadávejte specifikované pojmy a zkuste využívat anglických slov. Nechte si také poradit od tzv. našeptávače, který vám ihned po zadání prvního vyhledávaného pojmu nabídne alternativy a rozšiřující doporučení.

Nástěnky na Pinterestu

Co je ale pro nás, kteří na Pinterestu hledáme inspiraci, podstatné? V rámci jednoho vyhledávaného tématu můžeme po zaregistrování a vytvoření svého profilu tvořit již zmiňované „nástěnky“. Na tyto nástěnky si ukládáme všechny piny (obrázky), které nás zaujmou. Budeme je tak mít po ruce vždy, když se na Pinterest vrátíme.

Aplikace Pinterestu si také pamatuje naše poslední vyhledávání, a tak nám při příští návštěvě nabídne hned na úvodní stránce nové piny, které s původním vyhledáváním souvisejí. Můžeme se tedy do našich vyhledávaných témat nořit hlouběji a hlouběji. 

Pinterest najdete na webu na adrese https://cz.pinterest.com, i jako aplikaci do chytrého mobilního telefonu nebo tabletu. 

Ilustrační foto, práce s hlínou
Ilustrační foto, práce s hlínou
Autor: PixaBay

Facebook

V českém online prostředí je stálicí a nejoblíbenější sociální sítí Facebook. Dnes na něm najdeme více než polovinu české populace. Kolik je tam keramiků netuším, česká a slovenská komunita je zde však, z mého pohledu, velmi aktivní.

Kde tedy na Facebooku čerpat inspiraci ke keramickému tvoření? Nejjednodušší cestou je se spřátelit s ostatními keramiky anebo je začít sledovat. To je velmi snadná cesta, jak se napojit na osobnosti, které jsou pro vás svou tvorbou či technologií výroby zajímavé.

Facebookové skupiny

Dalším online prostorem, kde lze nacházet inspiraci a čerpat nápady pro tvorbu, jsou facebookové skupiny zaměřené na téma keramiky, tvoření z hlíny nebo třeba vedení výtvarných dílen. Jednu z největších českých skupin spravuje spolek KERAMIKUM a najdete ji na odkazu zde https://www.facebook.com/groups/108573339633941/. Přidejte se k nám, rádi vás uvítáme v našich facebookových řadách. 

TIP: Doporučuji se neomezovat jen českým prostředím. Zahraniční keramické facebookové skupiny disponují velmi zajímavým obsahem. Stačí, když si do vyhledávače na Facebooku zadáte základní anglické termíny jako „ceramics“ nebo „pottery“. Vyskočí na vás jedny z největších celosvětových facebookových komunit.
Sociální média, ilustrační foto
Sociální média, ilustrační foto
Autor: PixaBay

YouTube.com

YouTube existuje bezmála 15 let a videí o keramice, technikách vytváření, dekorování či pálení keramiky na něm najdeme nepřeberné množství. V tomto množství se ale samozřejmě vyskytuje také mnoho zkreslujících informací. Doporučuji proto sledovat především YouTube kanály renomovaných keramiků či ověřených webových portálů. Za všechny si dovolím zmínit třeba Ceramic Arts Daily (https://www.youtube.com/user/CeramicArtsDaily), které na svém YouTube kanále zveřejňuje především vzdělávací videa. 

Sledujte, ale konstruktivně kritizujte!

V online světě mějte v sobě vždy zapnutého vnitřního kritika. Ne všechny postupy, návody, informace jsou dostatečně kvalitní. Pokud se vám něco nezdá, tak kromě ověření si postupu v podmínkách vlastní dílny, hledejte i další zdroje informací. Ptejte se a, pokud je to možné, debatujte přímo s autorem.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: PixaBay

Poznámka autorky: V článku se nezmiňuji o sociální síti Instagram. Ta v českém i celosvětovém online prostředí nabrala na oblibě a počet jejích uživatelů stále stoupá. Minout Instagram rozhodně nemůžeme i proto, že v současnosti nabízí zajímavé interaktivní a živé možnosti v přímé komunikaci s tzv. followery (sledovateli). Instagramu, a jak jej využít pro prezentaci své tvorby, se budu věnovat ve specializovaném článku.

Diskuze